onsdag 10 november 2010

Utbildningsforum 2010 19/10


Utbildningsforum 2010 19/10
 Dagens tema var synen på kandidatexamen och dess betydelse för arkitektrollens framtida utveckling. Med dagens system, efter anpassningen till Bolognaprocessen, så kan man bli medlem i Sveriges arkitekter redan efter erhållen kandidatexamen (MSA). Tidigare, och än idag, har kravet varit en avlagd masterexamen och ett yrkesverksamt år för att kunna ansöka om en yrkestitel (SAR/LAR/SIR/FPR). Diskussionen utgick härifrån om utdelningen av dessa titlar och vad deras vikt var. Vad innebär en masterexamen?
Deltagarna var representanter ifrån samtliga arkitektskolorna och föreläsare som var både yrkesaktiva arkitekter såväl som lärare på de respektive skolorna. Diskussionen hade sin utgångspunkt i vad för kunskap som kandidatexamen mynnar ut i? Och vilken är den största skillnaden gentemot de som innehar en masterexamen?
Martin Livian från Sveriges arkitekter visade upp statistik insamlad ifrån de olika skolorna som visade på att eleverna upplevde att de hade en ganska stor kunskap inom fältet som deras utbildning låg inom men att man inte alltid insåg vad en masterexamen kunde tillföra eller vad man egentligen lärde sig under dessa två åren?
Bild tagen under dagens debatt
Det uppstod ett intensivt åsiktsutbyte hur vidare en arkitekt kan hantera arbetslivet med enbart kandidatexamen. Lärarna och de yrkesaktiva arkitekterna som var med påpekade vikten av en mastersexamen och de flesta såg positivt på att elever aktivt sökte sig ut i arbetslivet under utbildningens gång för att på så sätt skaffa sig en bättre förståelse för yrket och bli mer motiverade att studera vidare senare på mastersnivå.
Den generella synen bland lärarna och arkitekterna var att det en master gör som skiljer dessa ifrån kandidaterna var en känsla av att de förstnämnda hade ett större självförtroende gentemot de sistnämnda och att detta gjorde att de enklare kunde se ett projekts helhet och därmed kunna leda ett projekt självständigt. En efterfrågan på en närmare definition på vad denna ”självsäkerhet” betydde väcktes men svaren var av olika karaktärer fastän kontentan var densamma – att ta en master är en nödvändigt för att bättre förstå yrket och dess bakomliggande strukturer.
Dagen avslutades med att man var överrens om att mastern och dess intentioner måste tydliggöras men även göras mer attraktiv – i dagens läge så tycks det rådda en stor osäkerhet inte bara varför man skall ta mastern men även vad den kan tillföra.
En givande dag som resulterade i många funderingar och bättre förståelse för systemets gång samt relevansen av en mastersexamen.
Såhär ser arbetsplatserna ut hos Sveriges Arkitekter.
Möteslokal för Sveriges Arkitekter
//Eddy och Emma Fp08

1 kommentar:

  1. Verkar som en grym kille den där Eddy. Nästan lika grym som Eddie.

    SvaraRadera