onsdag 16 februari 2011

Akademin för fysisk på språng 110215!

AKADEMIN FÖR FYSISK PLANERINGS MÖTE 110215

Efter att ha tågat upp till Stockholm dagen innan (jag var bara en halvtimme sen vilket få betraktas som OK) och crashat hos studenthandläggaren och arkitektstudenternas ordförande (tack igen Pontus och Martin för det!) infann jag mig på Sveriges arkitekters kansli kl. 09.53. Jag var alltså lite tidig. Passade på att tassa runt lite på kansliet eftersom jag aldrig varit där förut. Konstaterade att det såg fint ut (fast väldigt vitt) samtidigt som jag spanade på lite publikationer som Sveriges arkitekter skänkte bort. Mötet började lite efter utsatt tid då det snöat en halv cm dagen innan så var nästan alla försenade. En person fanns med någon form av telefonapparat vilket fick undertecknad att ofrivilligt göra associationer med scifi rullar med uppumpade österrikare. Maskinerna tar över. Men det får ses som en relativt avlägsen framtid då ställningen i matchen ”Vinter” (alternativt naturen) mot ”maskinerna” står 1-0. Eftersom akademin precis fått flera nya ledamöter, jag inklusive, så inleddes mötet med en allmän presentation. ”Maskinen” burrade fram att den pratade från Karlskrona vilket jag tyckte var lite festligt. I allmänhet gick mötet sedan ut på att planera vad akademin ska göra, vem den ska träffa, var och när den närmaste perioden. Den stora saken akademin gör i år är att hålla samtal för planerare och andra yrkesmän om nya PBL och vilka effekter den får. Den student som har 1900 kr till övers och känner sig osäker på nya PBL kan kontakta lotta.lehmann@arkitekt.se för mer info (en förutsättning är kanske att man kan gamla PBL)! Ett annat mycket intressant ämne som berördes var att akademin arbetar med att pröva andra begrepp än fysisk planering för att beskriva skråets verksamhet med. För det är faktiskt hänförande att vi för oss med ett begrepp som t.o.m. personer i branschen inte ens förstår. Hur ska då den genomsnittliga ab-läsaren då förstå vad det är? Inget ont då sagt om folk som läser Aftonbladet. Själv händer det att jag läser Lauls blogg och tycker att det är trevligt.

Sedan vidtog lunchen på en finare restaurang och utan att knyckla in mig i olika språkliga finesser kring kulinarisk excellens så nöjer jag mig med att säga att maten var god.

Dags var det sen för dagens huvudevent då akademin träffade representanter från Statens fastighetsverk (SFV). Ett sådant där intressant verk i mängden bland de man sällan hör talas om och än mindre vet vad de sysslar med. Det visade sig dock att det var ett verk med ett synnerligen intressant arbetsområde då de förvaltar stora delar av det statliga fastighetsbeståndet samt äger 1/7 av Sveriges yta (i huvudsak i norra Sverige och då inte det jag brukar kalla för norra Sverige som tar sin början någonstans norr om Bjärehalvön utan det verkliga norra Sverige där det finns berg och sådant). Eftersom platsen för dagens skådespel var i Stockholm var SFV:s bestånd i dito i fokus. Vilket var spännande eftersom detta innefattade allt från Riddarholmen till slottet och regeringskvarteret (se bild!). D.v.s. verkligen kåkar som har stor inverkan på hur Stockholms centralaste delar ser ur. SFV berättade också lite om ett antal projekt de har i Stockholm. Akademin fällde då och då in lite synpunkter. Om man ska plocka russinen ur kakan tycker jag att den kritik som framfördes mot att så mycket resurser lades ned på själva husen men inte så mycket på de offentliga platserna som också förvaltas av SFV var av central betydelse. Även den kritik som fördes fram mot SFV:s ”objektsyn” d.v.s. hur de ser sina fastigheter som objekt och inte del av en större helhet. Ett resonemang som fick flera i lokalen att vrida på sig lite obekvämt. Men det ska också sägas att det var ett mycket konstruktivt samtal och det märktes att verket var intresserade av att höra akademins åsikter!

Det var allt för denna gången folks!

//eder representant i akademin för fysisk planering, Mårten Espmarker (får jag kalla mig "akademiledamot" nu eller blir det bara tramsigt?)

Också lite bilder...


Akademin (delar av iaf) samlade på Sveriges arkitekters kansli.


 På mötet med SFV som var inhysta i Södra Bancohuset i gamla stan. SFV berättade att här hade Sveriges första bank inhysts (vilket låter troligt) och också att det var världens äldsta bankbyggnad (kanske mindre troligt...)


Besöksbricka.


Ett av SFV:s intressantaste projekt i södra Klarakvarteren där en lite sumpig plats planeras få ett mera värdigt utseende.


När jag kom hem var det mörkt. Vilket nog var det jag ville illustrera med den här bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar